BLACK FRIDAAY!!! - 25 % na VŠETKO s kódom: BLACK25SK! 💥 Makáme na plné obrátky, ale môže sa stať, že sa váš balíček trošku oneskorí. Ďakujeme za trpezlivosť a pochopenie!
Zaujíma ťa, čo to obnáša, finančne riadiť úspešnú spoločnosť na výrobu orieškových krémov? ‚Veľká zodpovednosť, ale tiež skvelý pocit, keď sa mi podarí niečo zautomatizovať a posunúť ďalej.' Spovedali sme našu finančnú riaditeľku Lucinku, ktorá prezradila napríklad aj podľa čoho sa dá predvídať úspech kampaní.
Luci, aké to vlastne je, riadiť to tu finančne?
Je s tým spojená veľká zodpovednosť. Niekedy som až sama nervózna, čo všetko človek musí strážiť a stihnúť, a čo je spojené s tým, aby spoločnosť fungovala a kolobeh cash flow nadväzoval. Nie som finančník, vyštudovala som riadenie firmy na stavebnej fakulte ČVUT, čo je nám celkom podobné svojimi vzorcami fungovania, nákladovou štruktúrou, cenotvorbou a tak. Nerada robím rutinnú prácu, aj keď to k tejto profesii do istej miery patrí. Snažím sa každý deň niečo vylepšovať a automatizovať. Do práce vždy chodím s myšlienkou, čo by som mohla posunúť a zefektívniť, aby som sa mohla venovať ďalším veciam. A z toho mám dobrý pocit, keď vidím, že sa to každý deň niekam posúva.
Síce si vyštudovala niečo iné, ale financie ťa teda zaujímali vždy?
Áno, je to tak. Dostala som sa k tomu cez partnera, ktorý potreboval pomôcť na tejto pozícii, sám sa radšej venuje obchodu a marketingu. Tak sme sa dohovorili, že to skúsime a funguje to. (pozn. Lucinka je partnerkou Alexa Koníčka, zakladateľa BIG BOYa)
Čomu si sa venovala, kým si začala pracovať pre BIG BOYe?
Riadila som stavebné projekty bytových domov v stavebnej spoločnosti a potom bola na materskej, kde som mala ešte zopár svojich malých stavebných projektov v podobe rekonštrukcií a špekulácií s nehnuteľnosťami. V BIG BOYi som pôsobila už predtým, než som sa tu začala starať o financie. Keď sa naša výrobňa presťahovala do Štěrbohol z menších priestorov. Bola to prázdna skladová hala a čakala nás veľká rekonštrukcia, na ktorú som vďaka svojim predchádzajúcim skúsenostiam mohla vytvoriť projektovú dokumentáciu a odriadiť stavbu. Zaistila som celú výrobu, priľahlé priestory, kancelárie, regálové systémy… a potom to nejako plynulo prešlo z riešenia stavebných činností k financiám.
Popísala by si nám, čo robí v každodennom pracovnom živote finančná riaditeľka BIG BOYa? Čo je súčasťou tvojej agendy a či máš nejakú svoju rutinu?
Ráno prídem a dám si kávu. Občas už je to tretí ten deň. Som určite kaviareň, ale keď tých káv je niekedy veľa, tak si rada dám aj čaj. Sadnem si k počítaču a riešim finančné plány spoločnosti, cash flow, zmluvy, emailovú komunikáciu. Robím faktúry, platby, zaoberám sa budgety, náklady, plnenie plánu, prepojenie ERP na rôzne softvéry, reporty. Kontrolujem, či sme nepresiahli náklady, ktoré máme dané v rámci plánu.
Ako veľmi ťažká je tvorba takého plánu?
No, ten plán nie je zase také jednoduché vytvoriť, trvalo mi to určite pár mesiacov. Dôležitá je práca s cenotvorbou, historickými dátami a plánom obratu, z ktorého vychádza plán nákladov. Keď som do BIG BOYa nastupovala, cenotvorba sa riešila okrajovo. Začala som to stavať celé od vrcholu, počítať cenu práce na jednotlivých produktoch, prešla celým procesom, čo koľko stojí – suroviny a odpisy produktov, réžia. Z toho vznikla obrovská tabuľka, ktorá je spojená s účtovným programom a určuje ceny produktov. Samozrejme sa neustále mení podľa toho, za koľko nakupujeme. Je to skvelý nástroj, ktorý nám veci
uľahčil. Riešim aj nové BI (business intelligence), čo je vizualizácia účtovných dát z Pohody a iných externých zdrojov. Na grafoch a dátach hneď vidíme, na čom sme, a dokážeme sa podľa toho rozhodovať, ako na poli financií, obchodnom oddelení alebo na prevádzke. To je stále vo fáze vývoja.
Wow, to je celkom veľký posun. Znie to ako skvelý inovatívny nástroj.
Som za to veľmi rada. Predtým sa to všetko počítalo zvlášť. Výpočtom som sa dostali k nejakej hodnote, s ktorou som mohla pracovať. Chcela by som, aby bolo všetko jasné, transparentné a riaditeľné pohľadom do BI. Čo šetrí čas nám všetkým. Nie som síce vyučená analytikom, ale strašne ma to baví.
Prináša táto pozícia nejaké každodenné výzvy?
Nevlastný otec mi povedal v puberte takú vec, než som išla na vysokú. Dodnes si ju pamätám. ‚Každý deň, v ktorom sa človek niečo nenaučí a nijako sa neposunie, je pre neho stratený deň.' Snažím sa tým riadiť. Samozrejme sa starám aj o agendu, ktorá je rutinná, ale som vždy veľmi rada, keď môžem s niečím pohnúť.
Chodíš sem rada? Čo ťa na tejto práci najviac baví?
Náš kolektív, ktorý tu máme, je strašne fajn. Je to banda mladých ľudí a všetci sme kamaráti aj mimo práce. Predtým som často pracovala z domu, ale teraz sa mi ani veľmi nechce. Aj keď som celý zaseknutá v tabuľkách a človek možno len s niekým porozpráva pri obede alebo pri kávovare, tak je ten deň hneď príjemnejší. Máme tu super prostredie.
Akú stratégiu najčastejšie volíš a čo zohľadňuješ pri plánovaní budgetu?
Smer určuje náš plán, ktorý zostavujeme dopredu. Riadime sa kvartálnym aj ročným plánom. Sadneme si na poradu a povieme si, čo nás čaká za kampane. Zohľadníme náklady a sezónnosť, každý kvartál je iný. Leto je pomalšie a potom to graduje na Vianoce, podľa čoho sa správame. Naša stratégia je skôr plánovať dlhodobo. Firma vyrástla rýchlo a snažíme sa, aby sa posúvala vo vnútri. Sústredíme sa skôr na optimalizáciu nákladov a ziskovosť ako na obrat. Do plnenia plánu vstupuje množstvo premenných, napríklad aj počasie. V teplých mesiacoch musíme reagovať na to, že nám niektoré produkty degradujú a kampane sa tomu prispôsobujú. Tiež sa niekedy stane, že je marketingová kampaň oveľa úspešnejšia, než očakávame, a dôjdu nám zásoby, na čo teraz už vieme rýchlo zareagovať.
Aké vlastnosti by mala mať finančná riaditeľka, aby si poradila s týmto charakterom práce?
Musí mať hnací motor a byť schopná si určovať v rámci dňa, čo robiť skôr. Tých vecí je strašne veľa. Prioritizácia úloh tak, aby nič dôležité nešlo do väčšieho oneskorenia. S tým potom súvisí aj efektivita práce. Ďalej určite analytické premýšľanie, čo ma veľa učili v škole. Tiež nejaká chuť vylepšovať procesy tak, aby človek ušetril prácu sebe, prípadne kolegom a mohli sme sa venovať iným dôležitým veciam.
A čo asertivita?
Tú popravde ani veľmi nepotrebujem. Keď už riešim emailovú komunikáciu, snažím sa byť vždy príjemná. Verím, že to je správna cesta. Keď je človek milý, tak práca je pre všetkých okolo príjemnejšia a ľudia si lepšie vychádzajú v ústrety. Asertívne som len tam, kde je to potrebné.
Prezradíš nejaký úspech, na ktorý si pyšná?
Asi tá nákladová tabuľka a BI, ktoré je zatiaľ z časti spustené. Som pyšná na náš výrobný priestor, ktorý je myslím reprezentatívny a nebojíme sa sem nikoho pozvať a ukázať, kde a ako všetko vyrábame. Zároveň to vieme pekne prezentovať na sociálnych sieťach. Mám radosť, keď je vidieť ten celkový posun z ‚finančného neriadenia' ku kompletným prehľadom nákladov.
Robíš si to-do listy? Ak áno, tak radšej elektronicky alebo máš klasický papierový notýsek?
Mám niekoľko metód. V emaile si pripínam na lišty úlohy. Potom mám taký úlohníček, ktorý som si skúšala robiť aj v telefóne, ale nevyhovuje mi to. Vo finále mi najlepšie funguje notýsok a perá. Urobím si k úlohe štvorček, ktorý zaškrtnem, keď je hotovo. Potom je to taká tá klasika, že niečo nestihneš a prepisuješ si to na ďalší deň alebo aj týždeň. To asi poznáme všetci.
Dá sa v takomto podnikaní vôbec nejako predvídať na základe udalostí, trendov?
Do istej miery sa riadime minulým obdobím. Ten vývoj roka má nejaký trend, ktorý je stále rovnaký. Potom sú tu situácie ako čovid, keď človek nevedel, čo sa z toho vyvrbí. Pre nás alebo všeobecne pre online svet to bola ale skôr príležitosť na rast a darilo sa nám. Všetci boli doma a nakupovali dobroty, aby si spríjemnili home office.
Aký je postup, keď sa rozhodnete, že kúpite nový výrobný stroj? Čo to pre teba znamená?
Riešim, či je ten výrobný stroj priamo nejaká nová výrobná technológia, ktorú zavádzame alebo či je to čisto zefektívnenie existujúcej výroby. Určite počítam návratnosť alebo o koľko je mi v prepočte ten stroj schopný výrobu zefektívniť a či to za to stojí. Pokiaľ vyvíjame niečo úplne nové, tak je to iná, a je to trošku krok do neznáma a je potrebný čas, aby sme sa s tým naučili pracovať. Návratnosť môže byť dlhšia.
Ako si udržuješ zdravú pracovnú motiváciu?
To pre mňa súvisí s tým posúvaním vecí. Motivujem sa tým, kam až sa firma môže dostať.
Aké triky sa ti v práci osvedčili, čo ti uľahčuje prácu?
Každodennú prácu mi jednoznačne uľahčuje MAC. Predtým som išla na Windows. Ďalším takým hackom je BI.
Sama uchádzaš na BIG BOY krémoch? Ktorý ti ide najviac?
Mám ich doma veľmi veľa, moje deti to milujú. Mám doma čisté krémy, ktoré používam ja, a sladšie, ktoré dávam deťom do kaše. Už to ním treba 5 rokov každý deň, a ešte sa mi to neojedlo. Najradšej mám mandľový super smooth a momentálne nový White nougat, ten je tiež super!
V čom podľa teba spočíva pridaná hodnota BIG BOYe?
Tá originalita vývoja produktov. Veľa našich produktov sa stalo trendom. Či už treba BIG Bueno, ktoré už môžeme vidieť na mnohých pultoch konkurencie. Pridaná hodnota sú hlavne kvalitné suroviny. Keď ochutnám konkurenčné produkty, ktoré sa napríklad snažia urobiť rovnakú príchuť, cítim tam ten rozdiel. Nie sú to jednoducho kvalitné oriešky. Jem to každý deň a je to poznať.
Tak to si pravý BIG BOY fajnšmekri!
Lucinka, veľmi ďakujeme za rozhovor! Veľa šťastia s ďalším posúvaním spoločnosti ďalej nielen vo finančných ohľadoch! Nech ťa to stále baví!
Vážení zákazníci,
máme pre vás novinku! Pokiaľ objednávate do Česka, prosíme vyberte Česko*.
*Váš výber sa automaticky uloží.
Príjemné nakupovanie! 💜